Zjazd z Drogi Krajowej 92 w stronę Bioprotenu na ulicy Konińskiej w Brzeźnie okazuje się bardzo niebezpiecznym miejscem na mapie drogowej. W tym roku doszło tam już do dwóch groźnych wypadków.
Pierwszy miał miejsce w marcu. Poważne obrażenia odniosła w nim jedna osoba. Do drugiego doszło trzynastego maja. W skręcającego w stronę Bioprotenu busa uderzyła jadąca toyotą kobieta. Dwie osoby zostały poszkodowane i przewiezione do szpitala.
To niebezpieczne miejsce. Od 2020 roku doszło tam do czterech wypadków (w tym dwóch w tym roku) i ośmiu kolizji. Łącznie w tych zdarzeniach zostało poszkodowanych siedem osób.
Na marcowej sesji Rady Gminy Krzymów na problem tego miejsca zwrócili uwagę radni Anna Młodziniak i Artur Wróbel. Wskazywali na potrzebę przebudowy drogi i wyznaczenia tam lewoskrętu. Z prośbą o wystosowanie pisma w tej sprawie zwrócili się do wójt Danuty Mazur. Pismo zostało wysłane, a niedawno do urzędu gminy wpłynęła odpowiedź.
Dyrekcja zauważa, że droga do Bioprotenu, która krzyżuje się z ulicą Konińską w ciągu Drogi Krajowej 92 nie widnieje w ewidencji dróg gminnych, więc jest drogą wewnętrzną. Przeanalizowała też statystyki zdarzeń w tym miejscu. I zauważa, że wspomniana lokalizacja znajduje się poza terenem zabudowanym, a średnie dobowe natężenie ruchu wynosi tam 7.623 pojazdy na dobę, przy średniej krajowej 13.574 pojazdów na dobę (ale statystyka odnosi się do pomiarów z lat 2020-2021 – przyp. red.).
Wobec powyższego, biorąc pod uwagę, że powstające strefy aktywizacji gospodarczej oddalone od pasa drogi krajowej nie podlegają opiniowaniu GDKiA, tym samym nie mamy wpływu na warunki związane z ich obsługą komunikacyjną, a także z uwagi na fakt, że beneficjentami przebudowy DK 92 w obszarze przedmiotowego włączenia byłoby kilka działających przy drodze wewnętrznej firm i ich klienci oraz pracownicy, w opinii GDKiA zastosowanie ma tu art. 29, ust.1 Ustawy o drogach publicznych. Zaangażowanie gminy byłoby aktualnie jedyną szansą na realizację wnioskowanej przebudowy odcinka DK 92 – czytamy w piśmie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Artykuł 29, ust.1 Ustawy o drogach publicznych mówi: Budowa lub przebudowa zjazdu należy do właściciela lub użytkownika nieruchomości przyległych do drogi, po uzyskaniu, w drodze decyzji administracyjnej, zezwolenia zarządcy drogi na lokalizację zjazdu lub przebudowę zjazdu. Nie dotyczy to przebudowy zjazdów już istniejących. Wtedy odpowiedzialny za to jest zarządca drogi.
Wójt Danuta Mazur mówi, że gmina już raz podobną przebudowę przechodziła. Było to przy okazji powstania drogi do firmy Kupiec. Wtedy koszt przebudowy odcinka krajówki wraz z lewoskrętem wyniósł około siedmiuset tysięcy złotych.
– Wobec czego to nie jest mały wydatek. I faktycznie jest to duże obciążenie dla gminy – mówi Danuta Mazur.
Wójt zauważa, że krzyżująca się z DK 92 droga do przedsiębiorstw jest nie tylko drogą wewnętrzną, ale też gminną. Poza tym wskazuje na nieaktualne dane przytoczone przez dyrekcję dotyczące natężenia ruchu w tym miejscu. Uważa, że jest ono większe, ponadto działające tam firmy rozrastają się i z dojazdu do nich z drogi krajowej korzysta coraz więcej pracowników oraz kooperantów. Dlatego gmina napisze jeszcze jedno pismo do GDKiA, przedstawiając powyższe uwagi i poprosi o ponowną analizę problemu.