Od siódmego maja Gminna Biblioteka Publiczna w Krzymowie prowadzi lekcje historii dla młodzieży z działających w gminie szkół podstawowych. Spotkania dotyczą tysiąclecia koronacji Bolesława Chrobrego i początków państwa polskiego.
Lekcje są adresowane przede wszystkim do VII i VIII klas, choć mogą w nich uczestniczyć również młodsi uczniowie.
Spotkania odbywają się w sali audytoryjnej biblioteki. Tam też prezentowana jest wystawa z okazji tysiąclecia koronacji Bolesława Chrobrego na króla Polski. Do tej pory wzięli w nich udział uczniowie ze szkół z Brzeźna, Krzymowa i Paprotni.
Lekcje prowadzi Stefan Paszek, historyk, regionalista.
– W tej chwili nawiązujemy do okrągłej rocznicy tysiąclecia koronacji Bolesława Chrobrego. Poza tym różne tematy związane z początkami państwa polskiego, poczynając od organizacji państwa, roli Kościoła w kształtowaniu państwowości polskiej, roli władców, roli koronacji – jaki to był efekt dla Polaków, ale nie tylko dla Polaków ale i Europy – i w ogóle wejście Polski w ten krąg kultury łacińskiej, kultury zachodniej, czyli takie troszeczkę odbicie się od tej zaściankowości przedpaństwowej – mówi Stefan Paszek.
Czy w X wieku na terenach dzisiejszego Krzymowa istniało już osadnictwo?
– To na pewno wymaga jeszcze wielu badań interdyscyplinarnych, czyli z różnych dziedzin, nie tylko z samej archeologii. Późniejsza państwowość Polski nie pojawiła się znikąd. Czyli skąpość źródeł, przekazów historycznych, materiałów źródłowych pochodzących nawet z badań archeologicznych pozwala niestety tylko na formułowanie pewnych hipotez odnośnie tego gdzie i w jaki sposób kształtowały się te początki państwa polskiego. Na pewno nie pojawiliśmy się znikąd. Jeśli nasi praojcowie byli w stanie w połowie X wieku utworzyć państwo – symboliczną datą jest przyjęcie chrztu przez samego księcia i dwór księcia Mieszka I – to musimy zdać sobie sprawę z tego, że coś przedtem tu istniało. Tylko tyle, że te przekazy niestety nie pozwalają na formułowanie jednoznacznych opinii – mówi Stefan Paszek.
Historyk w swoim wykładzie stara się unikać przekazywania tylko suchych informacji ograniczonych do dat, nazwisk i nazywania zjawisk. Przeplata je ciekawostkami, które wzbudzają zainteresowanie młodzieży.
Lekcje historii w bibliotece będą prowadzone do końca maja.