Przejdź do treści

WAŻNE DLA SOŁTYSÓW

Od szesnastego września tego roku świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa odbywa się według nowych zasad, informuje Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

W wyniku nowelizacji przepisów przede wszystkim rozszerzony został krąg osób, które mogą uzyskać prawo do świadczenia z tytułu pełnienia funkcji sołtysa.

Nowe rozwiązania skracają okres pełnienia funkcji sołtysa uprawniający do uzyskania świadczenia z ośmiu do siedmiu lat oraz znoszą wymóg pełnienia funkcji sołtysa przez co najmniej dwie kadencje i wymóg pełnienia tej funkcji na podstawie ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Nowelizacja wprowadziła także zmiany ułatwiające przeprowadzenie postępowania dowodowego w sytuacji, gdy wnioskodawca nie dysponuje danymi potwierdzającymi okres pełnienia funkcji sołtysa. Konieczność uzyskania oświadczeń potwierdzających tą okoliczność od osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa, zmniejszono z pięciu do trzech osób.

Od szesnastego września 2024 r. świadczenie z tytułu pełnienia funkcji sołtysa może uzyskać osoba, która spełnia łącznie następujące warunki: osiągnęła wiek emerytalny (60 lat kobieta, 65 lat mężczyzna), pełniła funkcję sołtysa przez okres co najmniej siedem lat (bez względu na to czy funkcja była pełniona przed czy po 1990 r.), nie była karana za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe w związku z pełnieniem tej funkcji.

W celu otrzymania świadczenia pieniężnego z tytułu pełnienia funkcji sołtysa należy złożyć, do dowolnej jednostki organizacyjnej KRUS wniosek o ustalenie prawa do tego świadczenia.

Na podstawie złożonego wniosku KRUS rozpatrzy prawo do świadczenia i wyda stosowną decyzję w sprawie.

Wniosek o świadczenie powinny złożyć również te osoby, które już wcześniej składały w KRUS wniosek, ale otrzymały decyzję odmawiającą – zgodnie z obowiązującymi wówczas przepisami – np. z uwagi na pełnienie funkcji sołtysa przez okres krótszy niż wymagane dotychczas osiem lat, czy też pełnienie tej funkcji wyłącznie przed wejściem w życie ustawy o samorządzie gminnym.

Świadczenie ( trzysta złotych) według znowelizowanych przepisów przyznawane będzie od daty spełnienia wszystkich warunków, ale nie wcześniej niż od wejścia w życie zmiany do ustawy i nie wcześniej niż od miesiąca złożenia wniosku o to świadczenie (zasady te dotyczą również osób, które otrzymały decyzję odmawiającą i ponownie wystąpią z wnioskiem).

Druk wniosku o świadczenie dostępny jest na stronie KRUS: 

https://www.gov.pl/web/krus/formularze-i-wnioski—swiadczenia

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami, postaramy się rozwiać wątliwości.

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.